YOL KENARINDAKİ OTOPARKLAR 

Ülkemiz turizm açısından Dünyanın önde gelen ülkelerinden biridir. Her yıl özellikle yaz aylarında yerli ve yabancı turiste ev sahipliği yapmaktadır.

Turizmin yoğun olduğu bölgeler ; kış aylarında nüfusun az , yaz aylarında nüfusun fazla olduğu Ege ve Akdeniz kıyısında bulunan il ve ilçelerdir. Yaz ve kış nüfusun arasındaki olağanüstü fark anılan bölgelerde birçok sorunu da beraberinde getirmektedir.

Yaz trafiğinde uzayan araç kuyrukları , kış trafiğine göre planlanmış yol ve otopark yetersizliğinden kaynaklanmaktadır.

5393 sayılı Belediye Kanunun belediyelere trafik ve park yerleri konusunda nasıl yetkiler verdiğini küçük ölçekli incelediğimizde; Belediye Kanunu 15/p maddesi kapsamındaki düzenlemenin ; Kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek; kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütme konusunda Belediyeleri yetkilendirmiştir. Belediyelerin yol , cadde , sokak , meydan ve benzeri yerler ,üzerinde araç park yerlerini tespit etmesi , işletmesi ve trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmesi alacakları encümen kararıyla mümkün olmaktadır.

Kanunen verilen yetki gereğince Belediyeler alacakları encümen kararıyla yol üzerinde araç park yerlerini tespit etmeleri ve trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işlemleri yapmaları kendi tasarruflarındandır.İdarenin belli bir karar alıp almamak veya kanunda öngörülen değişik çözümler arasında bir seçim yapmak konusunda tanınan serbestiye takdir yetkisi denir. Bu yetki , keyfi bir hareket yetkisi olmayıp ancak mevzuatın belirlediği alan içerisinde hukuka uygun bir şekilde kullanılabilir.

Belediyelerce belirlenen cadde ve sokakların belirli kısımlarının otopark olarak işletilmesinin yolların asıl kullanım amacını engelleyip engellemediği , ulaşımı güçleştirip güçleştirmediği , trafik güvenliği açısından sakıncası bulunup bulunmadığı , kullanım fonksiyonunda yapılan değişikliğin imar planında öngörülen fonksiyona uygun olarak kamu hizmet vermesine imkan verip vermediği hususlarının bilirkişi incelemesi yapılarak tespit edilmesi gerekmektedir. Danıştay 8. Dairesinin kararı da bu doğrultudadır.

Özellikle yaz aylarındaki araç trafiği , artan nüfus yoğunluğu ve trafik güvenliğinin tehlikeye düşmesi nedeniyle, belediye encümenlerince  yol kenarlarında otopark olarak ayrılan ve otopark olarak işletilen yollardan para alınmasının hukuki bir geçerliliğinin olmadığı değerlendirilmektedir.